Tekst: Ewa Tomaszewicz
Pisarka Anais Nin jest najbardziej znana z liczącego 35 tysięcy stron dziennika (nigdy nie wydanego w całości). Niewiele jest chyba osób, które tak dogłębnie i na piśmie analizowały swoją własną osobowość. A jest to osobowość, której z pewnością warto poświęcić 500 stron drobiazgowej biografii.
10-letnia Anais z upodobaniem pozuje własnemu ojcu nago do zdjęć. 11-letnia Anais czuje się potwornie odrzucona, gdy ojciec opuszcza rodzinę. Aby dać upust swemu bólowi, rozpoczyna pisanie dziennika.
20-letnia Anais wstępuje w związek małżeński, który przez kilka pierwszych lat pozostanie nieskonsumowany. Seks jest dla niej czymś tak odrażającym i pociągającym zarazem, że gdy w końcu odkrywa masturbację i masturbuje się bez opamiętania, nazywa to w swym dzienniku „silnym kryzysem narcyzmu“.
30-letnia Anais przeżywa romans z własnym ojcem. Następnie zakochuje się w Henrym Millerze oraz jego zjawiskowej żonie June. Kilka lat później kupuje łódź, która – przycumowana nad Sekwaną – będzie służyła jej do spotkań z kolejnymi kochankami. W dzienniku z tego okresu wylicza swe grzechy: miłość do własnej krwi (homoseksualny kuzyn Eduardo), do duchowego ojca męża (Erskine), do kobiety (June), do męża innej (Henry Miller) oraz do własnego psychoanalityka (Allendy). „Wszystkie te przestępstwa popełniane są pięknie“ – dodaje.
Jako 40-letnia dama słynie natomiast w owym Jorku z otaczania się wianuszkiem młodych przystojnych homoseksualistów, których najpierw „emocjonalnie rozkochuje“ w sobie, a potem przekazuje w ręce (i nie tylko) Eduarda.
50-letnia Anais dzieli swoje życie na pół między dwóch mężów niemających o sobie pojęcia. W Nowym Jorku z Hugonem oraz kotkiem jest elegancką pisarką, odwiedzającą galerie i kultowe księgarnie, wśród lasów nieopodal San Francisco – z Rupertem oraz pieskiem – wiedzie żywot spokojnej pani domu w średnim wieku, pilnującej od czasu do czasu dzieci sąsiadów. Spośród wszystkich dzieł Nin samo jej życie było najbardziej interesujące. Książka Noël Riley Fitch daje o tym dziele intrygujące wyobrażenie.
Tekst z nr 4 / 9-10 2006
Digitalizacja archiwum “Repliki” dzięki wsparciu finansowemu Procter & Gamble.