Reż. Jacek Mikołajczyk. Wyst. Ł. Szczepanik, A. Terpiłowska, M. Dybowski, A. Osik, P. Glapiński, M. Konarski, M. Wortmann, A. Rose, B. Łukaszewska, K. Walczak, Magdalena Placek-Boryń, M. Walesiak, P. Siejka, J. Pluta. Teatr Syrena w Warszawie. Premiera online: 23 IV, na żywo: 10 VI 2021
Kampowa lekcja historii w konwencji talent show „Bitwa o tron” to kolejny dowód na to, że musical niemal z automatu jest bardzo gejowską formą teatralną. W tym wypadku dodatkowo podkręconą przez odwołania do Eurowizji. Mamy oto bowiem ośmiu kandydatów na króla Polski, od Henryka Walezego do Stanisława Augusta Poniatowskiego. Każdy ma się zaprezentować z jak najlepszej strony, opowiadając o sobie w piosence. Na bieżąco oceniają ich cztery silne kobiety ważne w historii Polski, a na koniec publiczność wybierze najlepszego z nich. Wszystko to skąpane w tęczowych kolorach, kiczu, żartach z pamięci historycznej i dragkingowych klimatach, bo w kilku przypadkach kandydatów na króla grają kobiety.
Czego tu nie ma! Zygmunt III Waza (Maciej Dybowski) wygląda jak Liberace, a w śpiewaniu nawiązuje do szwedzkiej Abby. August Mocny (Marcin Wortmann) prezentuje dwie twarze: łagodną i heavy-metalową. Stefan Batory (Anna Terpiłowska) jest wystylizowany na wampira, a najmocniej kojarzony z rozbiorami Stanisław August Poniatowski (Agnieszka Rose) – rozbierany z kolejnych części garderoby. Na głowę bije jednak wszystkich Henryk Walezy (Łukasz Szczepanik), najbardziej gejowski uczestnik zabawy, cudownie przegięty, kapryśny, wdzięczący się do publiczności niczym kandydatka na Miss Polonię.
Zabawa jest przednia, choć wiadomo, że w dwugodzinnym show zdarzają się żarty lepsze i gorsze, nie wszystkie piosenki są równie przebojowe, można się zastanawiać nad niektórymi wyborami obsadowymi. Nie zmienia to jednak faktu, że „Bitwa o tron” to nawiązanie do najlepszych tradycji Syreny, udana rozrywka zawierająca sporą dawkę wiedzy historycznej, z nawiązaniami do współczesności i bez pomijania „wstydliwych” wątków, które zazwyczaj omija się w szkole.
Tekst z nr 92/7-8 2021.
Digitalizacja archiwum „Repliki” dzięki wsparciu finansowemu Procter & Gamble.