reż. A. Małgowska, scenariusz i libretto: A. Małgowska i M. Rak, wyk: M. Rak, P. Fonferek, muzyka – M. Białecka, piano – N. Czekała, śpiew – A. Sasinowska; premiera: 8.09.2017, Teatr Druga Strefa, Warszawa
Dwie kobiety zrośnięte ze sobą, posklejane, w samym centrum artystycznej rewolucji, grają w heteronormatywną grę. Gertruda Stein zajmuje się pisarstwem, a jej niezalegalizowana żona Alicja B. Toklas – wszystkim innym. Wspólnie prowadzą paryski salon, który gości najznamienitszych artystów początków XX w. – Pabla Picassa, Ernesta Hemingway, F. Scott Fitzgeralda. Stein tworzy wiele, jednak dopiero „Autobiografia Alicji B. Toklas” – pisany głosem wieloletniej partnerki obraz życia wśród paryskiej awangardy – przynosi jej rozgłos i popularność. Książka ukazuje obraz epoki, ale niekoniecznie odkrywa emocje targające relacją kobiet. Spektakl Teatru Druga Strefa wdziera się pod skórę i pokazuje mięso ścisłego bycia z sobą. Gertruda grana przez Monikę Rak pociąga za sznurki, poruszając Alicją (Paulina Fonferek) w takt swoich życzeń i pragnień. Toklas zarządza domem, gotuje, jest krytyczką, redaktorką, sekretarką i kochanką swojego „męża”. Pozostaje w cieniu. W tle brzmi śpiewane przez Agatę Sasinowską specyficzne libretto: nazwiska kobiet, które odwiedzały salon pary, jednak nie zapisały się w pamięci przyszłych pokoleń tak jak odwiedzający go mężczyźni. Kameralna nanoopera, jak nazywa spektakl reżyserka Agnieszka Małgowska, próbuje odzyskać to, co marginalizowane i wymazywane – historie lesbijskiej miłości. (Urszula Jakubowska)
Tekst z nr 69 / 9-10 2017.
Digitalizacja archiwum „Repliki” dzięki wsparciu finansowemu Procter & Gamble.