Jak to się robi w Maryland?

joshua levin6 listopada 2012 r. w stanach Maryland, Maine i Washington amerykański ruch LGBT odniósł historyczny sukces: referenda w sprawie małżeństw homoseksualnych po raz pierwszy okazały się zwycięskie dla ich zwolenników/czek.

Joshua Levin był szefem kampanii za małżeństwami homoseksualnymi w amerykańskim stanie Maryland

„A gdyby przeciwnicy małżeństw homo chcieli skorzystać z twoich usług?

Nie zgodziłbym się. Jestem do wynajęcia, ale nie do wszystkiego. Mam swoje zasady i swoje wartości. Jestem Demokratą. Mam liberalne poglądy. Jeśli podejmuję się jakiegoś zadania, to dlatego, że w nie wierzę. Wierzę w małżeństwa dla wszystkich.

Walczyłeś też dla siebie? Jesteś gejem?

Nie.

W Polsce szefa kampanii od małżeństw homo z założenia brano by za geja.

(śmiech) Ależ mogę być brany za geja, proszę bardzo.” (…)

Jakie środki ludzkie i finansowe potrzebne są do takiej kampanii?

Zebraliśmy w sumie 6 milionów dolarów. Przez kilka miesięcy w naszym sztabie pracowało 25 osób na pełnych etatach. Do tego wolontariusze/ki.

Ilu?

Najwięcej w samym dniu referendum – 6 tysięcy ludzi.

6 mln dolarów i 6 tysięcy ludzi w stanie o populacji 5,8 mln mieszkańców. Ręce mi opadają, u nas takie zaangażowanie jest niewyobrażalne. Jak wyglądała zbiórka pieniędzy?

Jakieś 25% środków zebraliśmy od pojedynczych sponsorów, którzy przekazali znaczne sumy. Brad Pitt dał 100 tysięcy dolarów na kampanie w trzech stanach i część tych pieniędzy dotarła do nas. Burmistrz Nowego Jorku Michael Bloomberg dał 250 tysięcy dolarów. Melissa Etheridge i Adam Lambert przyjechali do nas na koncerty, z których dochody były przeznaczone na naszą kampanię. Cała reszta to były pieniądze „wychodzone” u zwykłych ludzi przez wolontariuszy.”

Cały wywiad Mariusza Kurca do przeczytania w 42. numerze „Repliki”

spistresci