LET’S BE CLEAR

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Nowa kampania Sprite zachęca konsumentki i konsumentów do bycia sobą – wśród bohaterów video-podcastów jest transpłciowy aktywista Kacper Potępski.

Kampania „Let’s be clear”: z transpłciowym aktywistą Kacprem Potępskim (z lewej) rozmawiają Quebonafide i Krzysztof Gonciarz

Ambasadorem akcji Sprite „Let’s be clear” został Quebonafide, który wspólnie z Krzysztofem Gonciarzem, w ramach współpracy z marką, zadebiutował w formacie video-podcastów. Kampania skupia się na tematach różnorodności i inkluzywności – nie produkt jest tu na pierwszym planie, ale wartości wyznawane przez markę Sprite. Duet Gonciarz-Quebonafide przeprowadza wywiady z gośćmi, wśród których nie znajdziemy influencerek i influencerów z pierwszych stron gazet, lecz osoby, które podejściem do życia, szczerą i odważną postawą wpływają pozytywnie na otoczenie.

 

 

 
 
 
 
 
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Ein Beitrag geteilt von Krzysztof Gonciarz (@kgonciarz)

 

Od 6 lipca dostępny na YouTubie jest na przykład 100-minutowy wywiad z transpłciowym chłopakiem, aktywistą Kacprem Potępskim, który działa na swoim Instagramie: @ka.per. Aktywista opowiada o dorastaniu, które generalnie, jak mówi, spędził stłamszony „w jednym kącie szkolnego korytarza”, o tym, jak się wyoutował, a także o tym, jak bardzo zapamiętał pierwszy dzień, gdy jego ówczesna dziewczyna zaczęła wobec niego używać męskich zaimków.

Kacper tłumaczy też, że osoby transpłciowe często mocno różnią się między sobą:

„tranzycja, w tym tranzycja medyczna, ma pewne wspólne cechy, ale jednocześnie jest bardzo osobistą podróżą. U mnie jest tak, że jeszcze zastanawiam się nad jedną operacją – usunięcia jajników, ale generalnie tranzycja u mnie jest jakby procesem dojrzewania – teraz czuję, że dorastam, żyjąc w zgodzie ze sobą i będąc osobą transpłciową. Są ludzie trans, którzy po tranzycji chcą zamknąć ten okres i żyć jakby »od nowa« (w tzw. stealth) – i to jest OK, ale ja chcę funkcjonować jako osoba trans, nie chcę się bać, że ktoś kiedyś mi »wywali« mój deadname i powie »Ja wiem, ty jesteś trans!«. Moim ewentualnym prześladowcom chcę wybić broń z ręki”

– otwarcie przyznaje Kacper.

Warto obejrzeć (i wysłuchać) cały wywiad z Kacprem w serwisie YouTubie:

 

 

Wśród innych bohaterek i bohaterów akcji „Let’s be clear” są Izu Ugonoh – sportowiec, utalentowany zawodnik MMA, który poza walką w ringu nieraz musiał mierzyć się ze stereotypami w codziennym życiu; Wiktoria Głowienkowska, która na co dzień aktywnie żyje z niepełnosprawnością, a także Mikaela Sandell, ekscentryczna kolekcjonerka highfashion lat 90., dla której ubiór jest formą manifestu własnych przekonań i barwnej osobowości.

Sprite nie pierwszy raz sięga po temat bycia sobą. Do samoakceptacji marka zachęcała również dwa lata temu, kampanią pod hasłem „Trwa sezon hejterów. Żyj rześko”.

Jedno ze zdjęć kampanii Sprite „Trwa sezon hejterów. Żyj rześko” z 2019 roku.

Wstępem do obecnej kampanii były badania generacji Z (16-24 lata), pytanej o akceptację mniejszości, o opinie na ważne tematy społeczne oraz o wyznawane wartości.

Dla ludzi z generacji Z ważne są kwestie równego traktowania – zarówno te związane z płcią, LGBTQ+, mniejszościami narodowymi, jak i kolorem skóry. Te różnice są szczególnie widoczne, gdy porównamy wyniki ankiety generacji Z z odpowiedziami osób między 25 a 44 rokiem życia – tłumaczy Norbert Sosik, Senior Research Specialist z MediaCom.

Zobacz wyniki badania generacji Z, przygotowane do kampanii Sprite:

Co ciekawe, przedstawiciele młodego pokolenia patrzą w przyszłość z optymizmem, wskazując, że Polska w przeciągu najbliższych lat stanie się krajem znacznie bardziej tolerancyjnym.

Zarówno redakcja Repliki, jak i cały zespół Sprite też ma taką nadzieję!