Reż. Anna Smolar. Wyst.: A. Ilczuk, A. Kłak, J. Świeżewski, K. Adamczyk, M. Czachor, K. Kraczkowska. Teatr Powszechny w Warszawie. Premiera: 23 V 2023
Punkt wyjścia to opowiadanie „Pętla” Marka Hłaski i film Wojciecha Hasa z 1957 r. portretujący dzień z życia alkoholika Kuby i jego ukochanej Krystyny. W jednej z pierwszych scen spektaklu trafiamy na plan filmowy, pojawia się postać Hasa, operatora Mieczysława Jahody i grających główne role: Gustawa Holoubka i Aleksandry Śląskiej. Tym g j g razem ważny jest nie tylko chory Kuba, ale także współuzależniona Krystyna. Opowieść okazuje się uniwersalna, kolejne wersje Kuby i Krystyny widzimy w sytuacjach rodzinnych, towarzyskich, zawodowych. Wśród różnych odsłon jest zarówno gejowska (kochanków rozstających się z powodu nałogu grają Julian Świeżewski i Andrzej Kłak), jak i lesbijska, o dwóch aktorkach, z których jedna jest gwiazdą (Karolina Kraczkowska), dość regularnie pojawiającą się w pracy w zamroczeniu alkoholowym, a druga starającą się ratować sytuację żoną (Karolina Adamczyk), wykłócającą się o partnerkę z dyrektorem i zespołem.
Już powyższy opis udowadnia, że przedstawienie zrobiono ze świadomością istnienia nie tylko heteryckiego punktu widzenia. To jedna z wielu zalet spektaklu, który jest długi (prawie 3 godziny), ale nie nudny, w wielu momentach dowcipny, znakomicie zagrany (wszyscy są świetni, ale szczególne brawa należą się Annie Ilczuk, porywającej w kilku rolach). Teatr Powszechny nie miał ostatnio dobrej passy, w teatrze wyczuwało się marazm, coraz bardziej przewidywalne przedstawienia robiło kilka tych samych osób. Zaproszenie po raz pierwszy do współpracy Anny Smolar okazało się strzałem w dziesiątkę. „Melodramat” to najlepszy warszawski spektakl zakończonego właśnie sezonu.
Tekst z nr 104/7-8 2023.
Digitalizacja archiwum „Repliki” dzięki wsparciu finansowemu Procter & Gamble.