Reż. Wojciech Kaniewski. Wyst.: M. Pesta, M. Luxemburg, K. Studnicki, H. Urbańska, P. B. Dąbrowski, M. Sowul + orkiestra. Teatr Studio w Warszawie. Premiera: 30 VI 2023
Miłą niespodzianką na zakończenie Miesiąca Dumy okazało się muzyczne „Niech nas usłyszą!”, z podtytułem „Koncert piosenki squeerowanej w śródmieściu”, zagrane dwukrotnie w Teatrze Studio w ostatni dzień czerwca. Finansowego wsparcia udzieliła Rada i Zarząd Dzielnicy Śródmieście m. st. Warszawy (wielkie brawa!), a za scenariusz i koncepcję całości odpowiadali Jędrzej Burszta i Wojciech Kaniewski. Obaj wyoutowani, zaprosili kilka aktorsko-piosenkarskich osób queerowych i tak powstała bezpretensjonalna składanka muzyczno-tekstowa, w której zarówno znalazło się miejsce dla scenki z życia homoseksualistów w PRL-u, wykładu o orientacjach seksualnych, jak i raportu „Sztabu Tęczowej Zarazy”. Najważniejsze były jednak piosenki, zarówno przerobione „na tęczowo” złote przeboje, jak i produkcja własna, ale także kultowe już „J*bię to wszystko” Marii Peszek, wszystkie wykonywane wspólnie z orkiestrą na żywo. Za konferansjerkę odpowiadał Maciej Pesta (wykonał także hymn wszech czasów polskich gejów „Gdzie ci mężczyźni” z repertuaru Danuty Rinn), a śpiewali: Maja Luxenberg z zespołu Di Libe brent wi a nase Szmate, czyli queerowej kapeli podwórkowej, Lesbijski Groove: Helena Urbańska i Magdalena Sowul, oraz aktorzy: Piotr B. Dąbrowski i Kamil Studnicki. Właśnie Studnickiemu przypadły najbardziej brawurowe momenty całości: gejowska reinterpretacja dawnego przeboju Piaska „Mocniej”, „Jestem kobietą” Edyty Górniak (w stroju i z choreografią z pamiętnego teledysku piosenkarki), a także napisany specjalnie na tę okazję przez Kaniewskiego utwór „Wychodziny” zachęcający do coming outu. Jest szansa, że wydarzenie ponownie odbędzie się jesienią, a sama impreza, czyli świętowanie na koniec Miesiąca Dumy, powinna stać się cykliczna.
Tekst z nr 104/7-8 2023.
Digitalizacja archiwum „Repliki” dzięki wsparciu finansowemu Procter & Gamble.