(2018, USA) reż. S. Canals, B. Falchuk, R. Murphy; wyk. MJ Rodriguez, D. Jackson, I. Moore, B. Porter, R. Swain, E. Peters. Dystr. Netflix

Serial przełomowy dla reprezentacji trans. Nawet nie dlatego, że wśród głównych postaci mamy tu aż trzy kobiety trans, a kolejne dwie – na drugim planie. Otóż, w całą piątkę wcielają się aktorki trans. I to robi różnicę. Do tej pory postaci trans były kreowane prawie zawsze przez aktorów/ki cis – i zwykle były to osoby wizualnie „na granicy” płci (choćby Jared Leto w „Witaj w klubie”), tymczasem w „Pose” widać jak na dłoni: kobiety trans to kobiety – kropka. Oglądaniu serialu towarzyszy więc gorzka refleksja, że dotychczas karmieni byliśmy nieprawdziwymi wizerunkami (podobnie jak niegdyś postaci gejów były wszystkie obowiązkowo przegięte – i mało kto zdawał sobie sprawę, jak mylny jest to obraz).
Jesteśmy w Nowym Jorku 1987 r. Czarni geje i czarne transki tworzą podziemną społeczność wokół kultury bali – to właśnie stąd wyrósł genialny vogueing, który całemu światu pokazała Madonna w utworze „Vogue”, z tego świata wyrósł też „RuPaul’s Drag Race”, co w „Pose” widać i słychać na każdym kroku. Na tym tle mamy tzw. ludzkie historie. Młodziutki Damon zostaje wyrzucony z domu za homoseksualność, marzy o karierze tancerza, znajduje sobie bezpieczne lokum, chłopaka. Nieco starsza Blanca chce pokonać rywalkę, piękną Elektrę, w kolejnych konkurencjach balowych. Elektra z kolei decyduje się na finalną operację i pozbywa się penisa, co będzie miało dla niej poważne życiowe konsekwencje. Stan, młody yuppie z żoną i dziećmi oraz posadą u… Donalda Trumpa (tak!), interesuje się Angel, przepiękną trans sex-workerką i tancerką. A nad wszystkimi krąży widmo AIDS.
Owszem, aktorstwo nie jest w „Pose” na najwyższym poziomie i owszem, dialogi bywają chwilami drewniane. Serial nadrabia jednak tym, że przedstawia niemal nieznany dotąd świat. Do tego bajeczne stroje i rewelacyjna muzyka – choćby hit Tiny Turner „Private Dancer”, który wybrzmiewa w jednej z sekwencji z Angel. Nie komentuje akcji – jest akcją. Ciary. (Mariusz Kurc)
Tekst z nr 78/3-4 2019.
Digitalizacja archiwum „Repliki” dzięki wsparciu finansowemu Procter & Gamble.