reż. W. Grudziński. Wyst. W. Grudziński, A. Bożek-Muszyńska, O. Malinowski, J. Zientek. Komuna Warszawa. Premiera: 2.09.2019
Godzinny, zrobiony za niewielkie pieniądze projekt tancerza i choreografa Wojciecha Grudzińskiego, nieoczekiwanie okazał się teatralną petardą. „Rodos” oznacza w tym wypadku nie grecką wyspę, ale skrót od Rodzinnych Ogrodów Działkowych Otoczonych Siatką, a spektakl to w największym skrócie opowieść o tym, co się w tych ogródkach może dziać po zmroku. A dzieje się sporo! Jak można przeczytać w opisie: „Projekt RODOS to nie tylko wycieczka krajoznawcza, ale też cruising podziemia działkowców”.
Wszystko jest tu w najlepszym gatunku, zarówno kostiumy, światło, jak i scenografia (boski pojazd w kształcie łabędzia zrobiony z opon). Za dramaturgię odpowiadają znana z łamów „Repliki” Joanna Ostrowska oraz Paweł Soszyński, a ze sceny pobrzmiewają zarówno miłosne arie, jak i zabawne wierszyki o zwierzątkach.
„Rodos” to wielki fajerwerk kampu, wszystko jest tu przesadzone i przegięte, poczynając od tancerzy gejów: Oskara Malinowskiego i samego Grudzińskiego, poprzez homoerotyczne figury, aż do najcudniejszej niespodzianki całości – Królowej Nocy (Justyna Zientek prosto z Moulin Rouge!). Każdy z trojga performerów ma swoją popisówę, za którą dostaje brawa: Aleksandra Bożek-Muszyńska za monolog kobiety wściekle zachwalającej swój ogródek, Malinowski za gest poprawienia włosów po wielokrotnym turlaniu się w oponie, a od Grudzińskiego tańczącego do „Waiting For Tonight” Jennifer Lopez po prostu nie można oderwać wzroku! (Krzysztof Tomasik)
Tekst z nr 82/11-12 2019.
Digitalizacja archiwum „Repliki” dzięki wsparciu finansowemu Procter & Gamble.