reż. M. Borczuch. Wyst: R. Wasiewicz, J. Sobolewski, K. Zarzecki, M. Niemczyk, H. Rasiakówna, D. Biernat, E. Żak, M. Pempuś i inni Teatr Studio w Warszawie. Premiera: 6.05.2018
Ostatnio na warszawskich scenach teatralnych obrodziło antykiem. W Nowym Krzysztof Garbaczewski wystawił „Ucztę” Platona (premiera 8.02), w Powszechnym Jolanta Janiczak i Wiktor Rubin zaprezentowali „Nerona” (23.03), a w Studio Michał Borczuch z dramaturgiem Tomaszem Śpiewakiem zabrali się za komedie Arystofanesa (6.05). We wszystkich tych przedstawieniach homoseksualizm stanowi ważny element, ale tylko w „Żabach” jest epicentrum. Borczuch ze Śpiewakiem i aktorami (4 heterycy, 5 kobiet hetero i 2 gejów), najpierw zastanawiają się, czy wystawianie dziś greckich komedii ma sens, a potem przechodzą do aspektu, który wciąż silnie działa – erotyki, szczególnie homoseksualnej. Są więc lęki matki związane z dojrzewaniem syna; relacje między facetami homo a hetero; przyjaźń geja z kobietą; niespełnione uczucie wybuchające nagle i zakończone muśnięciem ręki; wspomnienie wszystkich kochanków, dla których zabrakłoby miejsc na sali… Zapomnianych gejów symbolizuje postać Krzysztofa Niemczyka, niezwykłego artysty, a prywatnie brata grającej w spektaklu Moniki Niemczyk, która odtwarza tytułową postać kurtyzany w kilku fragmentach inscenizacji jego kampowej powieści „Kurtyzana i pisklęta”. Nie ma tu dramatów, użalania się nad sobą czy żebrania o akceptację. Jest humor, taniec, muzyka i przekonanie, że tworzymy jedną społeczność. Oraz znakomite aktorstwo, w tym zupełnie wyjątkowych: Roberta Wasiewicza i Jana Sobolewskiego. (Krzysztof Tomasik)
Tekst z nr 73 / 5-6 2018.
Digitalizacja archiwum „Repliki” dzięki wsparciu finansowemu Procter & Gamble.