Glamazon

W Amazon jesteśmy sobą  

Różnorodność w firmie to obecnie coś więcej niż tylko modne hasło – to prawdziwy motor napędowy, który pomaga w rozwoju i osiąganiu sukcesów w dłuższej perspektywie. Zróżnicowany zespół to nie tylko wartość dodana dla pracowników, ale też dla całej firmy. Dostęp do różnorodnych umiejętności i spojrzeń na świat, przekłada się na innowacyjność i nieustanny rozwój organizacji.

W Amazon, jednej z największych firm technologicznych na świecie, siła tkwi w ludziach i ich różnorodności. W Amazon można być sobą – niezależnie od pochodzenia, orientacji, płci, wieku, sprawności, czy przekonań. Różnice nie tylko są akceptowane, ale również celebrowane, z głębokim przekonaniem, że każdy pracownik wnosi wyjątkową wartość i perspektywę, które mogą przyczynić się do kształtowania przyszłości firmy.

Co to jest Glamazon?  

W 1999 roku zaczęło się od luźnych spotkań i e-maili wymienianych między pracownikami związanymi z ruchem LGBTQIA+. Z biegiem czasu społeczność zyskała oficjalny status a w 2005 roku i nazwę “Glamazon”, stając się zespołem wsparcia dla osób LGBTQIA+ w Amazon. Glamazon liczy obecnie ponad 3 tysiące osób w 60 oddziałach na całym świecie, angażując się w działania edukacyjne i wsparcie pracowników społeczności LGBTQIA+.

W 2015 roku w Gdańsku powstał polski oddział Glamazon. Od tamtej pory aktywnie angażuje się w inicjowanie działań oraz organizację wydarzeń, promujących równość i zrozumienie w środowisku pracy. To kluczowy moment w procesie tworzenia zintegrowanej społeczności, w której każdy pracownik może poczuć się ceniony i rozumiany. Co ważne, Glamazon otwiera swoje drzwi dla wszystkich pracowników firmy, niezależnie od płci, orientacji czy tożsamości. 

W przeciągu ostatnich ośmiu lat, od kiedy jestem w Amazon, zmieniło się bardzo dużo. Udało się nam zorganizować funkcjonowanie Glamazon w taki sposób, że jako członkowie mamy ze sobą lepszy kontakt i wymieniamy się doświadczeniami oraz spostrzeżeniami. Ten kontakt umożliwiło nam także zorganizowanie NGO z naszych środków wsparcia dla LGBTQIA+ w czasie pandemii. Naszym sukcesem było wypromowanie polskiego NGO, Miłość Nie Wyklucza, które w głosowaniu wśród grupy Glamazon znalazło w ścisłej czołówce i uzyskało dofinansowanie. Oprócz tego, polska grupa została także zaproszona, by brać udział w debacie podczas konferencji LGBT+@Work 2022, która odbywała się w Hiszpanii – mówi Mariusz Tyszkowski, Senior Program Manager ds. EPR, lider grupy Glamazon Polska. 

Działania Glamazon docenia nie tylko własna organizacja. Global Diversity List 2021 umieściła Glamazon w pierwszej dziesiątce najlepszych sieci LGBTQIA+, a sam Amazon został partnerem pierwszych Polskich Nagród Różnorodności 2023, organizowanych przez „My Company Polska”.

Język ma moc  

We współczesnym świecie, zdominowanym przez komunikację cyfrową, dobór odpowiednich słów staje się nie tylko kwestią poprawności, ale przede wszystkim świadectwem naszego szacunku dla innych. Dziś Glamazon mocno podkreśla również wagę poprawnego języka w komunikacji na co dzień. Glamazon wie, że słowa mają moc, a używanie języka, który jest włączający, ma wielkie znaczenie dla budowania atmosfery akceptacji i wzajemnego zrozumienia.

Z myślą o edukacji pracowników oraz kształtowaniu świadomości na temat odpowiedzialnej komunikacji,  Glamazon regularnie przesyła wiadomości do pracowników. Informują one o tym, jakie określenia mogą być potencjalnie krzywdzące, dlaczego warto ich unikać oraz jakie alternatywne sformułowania stosować, by nie wywoływać niekomfortowych sytuacji wśród kolegów i koleżanek z pracy. Dzięki takim działaniom, Amazon stawia na otwarty dialog i ciągłe uczenie się, aby każdy pracownik czuł się bezpiecznie w swoim środowisku pracy.

Język, jakim się komunikujemy ma duże znaczenie. Z wykształcenia jestem filologiem i zwracam uwagę na to, jak osoby, z którymi mam kontakt komunikują się w formie werbalnej, jak i pisemnej. Być może ze względu na to, że jestem gejem w Polsce przykładam do tego większą uwagę.  W moim przypadku chyba miałem szczęście i nie spotkałem się ze sformułowaniem użytym w moim kierunku, które by mnie bezpośrednio dotykało – opowiada Mariusz Tyszkowski, Senior Program Manager ds. EPR, lider grupy Glamazon Polska. 

W październiku 2022 r. grupa Glamazon w porozumieniu z zespołem DEI (Diversity, Equity & Inclusion – Różnorodność, Równość i Inkluzywność) gdańskiego oddziału Amazon oraz we współpracy ze Stowarzyszeniem Lambda przeprowadziła warsztaty, przeciwdziałające dyskryminacji. Głównym tematem wydarzenia była komunikacja z przedstawicielami społeczności LGBTQIA+, w tym również kwestie właściwego używania zaimków osobowych.

To, w jaki sposób i jakim językiem mówimy sprawia, że kształtujemy rzeczywistość. Wierzę, że jeśli powszechnie będziemy używać języka inkluzywnego, to nie tylko poprawimy sytuację jednostek, ale też zmniejszymy skalę homofobii – mówi Katarzyna Kończalska, Software Development Manager, Alexa AI-Natural Understanding.

Co dalej? Znajdźmy odpowiedź.  

Każda firma, która chce się rozwijać w dynamicznie zmieniającym się świecie, musi pamiętać, że na drodze do bycia miejscem, gdzie różnorodność jest nie tylko akceptowana, ale przede wszystkim celebrowana, jest jeszcze wiele do zrobienia i nie można się zatrzymywać. 

Zawsze jest dużo do zrobienia. Ciągle mówię mojemu zespołowi, że potrzebuję pięciu minut, by wymyślić pięć projektów. Z Glamazon jest podobnie. Na pewno mamy dużo do zrobienia, chociażby w kontekście zaangażowania sojuszników w większym stopniu, pracy nad tym, by Glamazon Polska był obecny w całym Amazon – także w centrach logistycznych, a także budowania współpracy z innymi grupami LGBTQIA+ z innych firm – tłumaczy Mariusz Tyszkowski. 

W Glamazon trwają także prace nad specjalnym dokumentem, którego celem jest wprowadzenie dodatkowych udogodnień dla społeczności LGBTQIA+, w pełni zgodnych z prawem pracy. Ostateczny kształt tego dokumentu ma na celu przede wszystkim zapewnienie, aby każdy pracownik Amazon, niezależnie od swojej tożsamości, czuł się wartościowy i doceniony. 

Pamiętajmy, że różnorodność to siła, która napędza nas do ciągłego doskonalenia i dążenia do bycia lepszymi – dla siebie, dla innych i dla przyszłych pokoleń. Bądźmy dumni z tego, kim jesteśmy przez cały rok.