reż. D. Kopiec. Wyst: M. Ruciński, M. Byczkowska, Ł. Wójcik, A. Gorajska, M. Wojciechowski, A. Różycka. Teatr Dramatyczny w Warszawie (scena na Woli). Premiera: 17.05.2019.
Dwa lata temu na najmniejszej scenie opolskiego teatru Daria Kopiec pokazała „Zakonnice odchodzą po cichu” na podstawie bestsellerowego reportażu Marty Abramowicz. Kameralny spektakl z wyłącznie kobiecą obsadą odniósł niespodziewany sukces, zgarniając liczne zaproszenia na krajowe festiwale i kilka prestiżowych nagród. Kopiec poszła za ciosem i przeniosła na deski sceniczne kolejną książkę Abramowicz – „Dzieci księży”. Tym razem w stolicy, ale wciąż jest kameralnie. Na scenie szóstka aktorów opowiada przejmujące historie. Nie tylko osób, które na różnym etapie dowiedziały się, że ich ojcem jest duchowny, ale też kobiety mającej romans z księdzem. To było tabu. Do tej pory milczeli, teraz chcą dać świadectwo, przestać się ukrywać i bać, poznać innych, swoją opowieść wykrzyczeć, a nawet wyśpiewać. Analogie z sytuacją osób LGBTI są oczywiste, ale to nie wszystko. Jeden z bohaterów (Marcin Wojciechowski) outuje się nie tylko jako dziecko księdza, ale też gej, podwójnie wykluczony przez społeczeństwo i Kościół katolicki. W spektaklu najważniejsze są prawdziwe historie z książki Abramowicz. Im podporządkowano minimalistyczną scenografię i muzykę na żywo, często mającą funkcję rozładowania napięcia. Powstało przedstawienie bezpretensjonalne, wyrównane aktorstwo (Łukasz Wójcik świetnie ogrywa księżowską manierę), podejmujące trudny temat, nieobecny do tej pory w polskim teatrze. (Krzysztof Tomasik)
Tekst z nr 81 / 9-10 2019.
Digitalizacja archiwum „Repliki” dzięki wsparciu finansowemu Procter & Gamble.