ORGANICA

Wystawa prac Bartka Jarmolińskiego w Toruniu

 

mat. pras.

 

Bartek Jarmoliński, artysta wyjątkowy, osobny, wsobny, choć od lat mierzący się z popkulturą i kulturą masową. Również w nowym projekcie – „Organica” – prezentuje zderzenie tej wsobności, pojedynczości z ogółem, ludzkością, może nawet codziennością. I jeśli nawet odchodzi nieco od eksploracji samego siebie, intymnych wątków przedstawionych wprost, tak charakterystycznych dla jego twórczości, to i tak wydaje się, że otrzymujemy coś bardzo osobistego – sumę jego lęków, tym razem związanych ze strachem przed chorobą, swoisty zapis, może nawet pisany na ciele pamiętnik hipochondrycznej choroby XXI wieku. Czegoś, co toczy nas wszystkich.

Na wystawę składa się cykl dwunastu monochromatycznych prac oraz dwa filmy video, będące zapisem performance’ów artysty, które miały miejsce w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu. Video „Fakt” odnosi się do tabloidyzacji codzienności, Jarmoliński dosłownie przeżuwa i wypluwa ordynarny świat plotki, wymyślonych informacji, które – choć nie mają nic wspólnego z prawdą, poprzez zapis w gazecie zyskują status prawdy, stają się „faktem”. Video „Carte blanche” jest natomiast odniesieniem do stałego wątku w twórczości artysty – mierzeniem się z (homo)seksualnością. Jarmoliński, który nie ukrywa orientacji seksualnej, wielokrotnie nawiązywał do niej w twórczości. „Carte blanche” dotyczy homofobii a homofobia jest w Polsce zjawiskiem codziennym, znajdziemy ją w polityce, na ulicy, w zwykłych, potocznych wypowiedziach – przekonuje.

Obszerna rozmowa z artystą znalazła się w „Replice” nr 34. Pytany o kontekstualność sztuki, Jarmoliński mówił: (Orientacja seksualna) przekłada się na moją twórczość na tyle, na ile ważne jest dla mnie, abym mógł spokojnie iść z mężczyzną ulicą, nie budząc krzywych spojrzeń, tak jak pary heteroseksualne ich nie budzą.

Replika” objęła patronat nad wystawą, którą oglądać można od 16 stycznia do 9 lutego 2015 r. w Galerii Wozownia, przy ul. Rabiańskiej 20, w Toruniu.

 

Tekst z nr 53/1-2 2015.

Digitalizacja archiwum Replikidzięki wsparciu finansowemu Procter & Gamble.