Tożsamość to też forma kreacji

Marta Konarzewska i Agata Kubis – nasze redakcyjne koleżanki w projekcie modowym Acephala

 

Fotografia: Sandra Gałka

 

Tekst: Redakcja

 

Czy ciało nieheteronormatywne może namieszać w restrykcyjnym i kreatorsko bezwzględnym świecie mody? Mamy nadzieję, że kiedyś tak. Na razie donosimy o drobnych przejawach emancypacji i dekonstrukcji. Na nieoczywisty genderowo eksperyment zdecydowała się młoda, lecz szybko rozwijająca się na modowym rynku marka Acephala. Twarzami jesienno-zimowej kolekcji „Don’t kiss me” twórcy Monika Kędziora (projektantka) i Bartek Korzeniowski (grafik, manager) uczynili parę lesbijską. Nie żadną wymyśloną, lecz realną, zaangażowaną, obecną w dyskursie publicznym. W roli (nie) modelek wystąpiły nasze redakcyjne koleżanki – Marta Konarzewska i Agata Kubis.

Modowe zdjęcia często wykorzystują kobiecokobiecy erotyzm. Sztuczne objęcia, lesbijkopodobne pozy przed męskim okiem aparatu – typowe w przemyśle fashion, znamy to. Nam oczywiście nie o to chodziło – mówi Monika Kędziora – tu chodzi o kobiety dla samych siebie, w ich rozkoszach, zabawach i kreacjach dla samych siebie. Poza spojrzeniem, szczególnie tym męskim, poza oceną, stereotypem.

Gdzie ty masz głowę, rebeliantko?

„A – cephala” znaczy „kobieta bez głowy”. „Gdzie ty masz głowę?” – można taką zapytać. Bawi się. Ekscentryczka. Odrzuca rygory systemowego myślenia. Jest performerką tożsamości, królową masek, renegatką własnej płci. Ideą marki jest igranie ze stereotypami kobiecości i eksperymentowanie z formami kreacji tożsamości – mówią Monika i Bartek. Ich kobieta to nie normatywna konsumentka przemysłu fashion, to ta, która zawsze podąża własną drogą, „zboczona” z głównego nurtu. Wariatka na strychu, jak powiedziałaby Maria Janion, histeryczka – powiedziałby kiedyś Freud.

„Kobieta jako mężczyzna jako dziecko”

„Don’t kiss me” to ironia na pasywną rolę kobiet w heteronormie. I każdą inną rolę. Inspiracją jest twórczość i sylwetka francuskiej artystki Claude Cahun, która wolnościowe „Nie całuj” umieściła na jednej ze swoich kreacji. Cahun to referencja w pełni queerowa – nie tylko artystycznie sprawdzała różne formy Ja, wcielając się w postaci męskie, dziecięce, sztuczne. Prywatnie też była queer, przyjęła męskie imię i żyła z kobietą, która funkcjonowała pod imieniem Marcel.

„Konarzewska/Kubis – chodziło mi o was”

Monika i Bartek: Marta Konarzewska i Agata Kubis są jakby współczesną reinkarnacją Claude Cahun w dwóch osobach. Ona była pisarką (jak Marta) i fotografką (jak Agata). Ponadto, Agata jest niemal bliźniaczo podobna do artystki, a Marta, tak jak ona, uwielbia eksperymenty z wizerunkiem, tożsamością, zakładaniem różnych masek. Nie wspominając o tym, że są parą – co też nawiązuje do związku Claude Cahun z jej partnerką Marcel Moore, który był uznawany za bardzo kontrowersyjny. W naszej kampanii Marta i Agata są równie ważne jak pokazywane ubrania. Wypełniają je swoją osobowością, zderzeniem osobowości, i historią.

***

Acephala to eksperymentalny projekt łączący konceptualizm w myśleniu o ubiorze z przywiązaniem do wysokiej klasy rzemiosła. Ubrania wyróżnia krój, detal oraz tkaniny tworzone na zamówienie i sprowadzane z nowatorskich zakładów tkackich z Włoch, Francji i Japonii. Kolekcja na wiosnę-lato 2016 miała premierę w Londynie, pokazywana będzie także w ramach inauguracji sklepu flagowego marki w Warszawie w grudniu. Więcej: http://acephalafashion.com/pl/  

 

Tekst z nr 58/11-12 2015.

Digitalizacja archiwum „Repliki” dzięki wsparciu finansowemu Procter & Gamble.