Całe to piękno i krew

All the Beauty and the Bloodshed (USA, 2022), reż. Laura Poitras, dystr. Against Gravity, w kinach: 16.06.2023

 

mat. pras.

 

Najnowszy film Laury Poitras, zdobywca Złotego Lwa festiwalu w Wenecji, umacnia jej pozycję jednej z najbardziej bezkompromisowych dokumentalistek naszych czasów, umiejącej ubrać ważki temat w niepowtarzalny narracyjny kształt. Tym razem przygląda się postaci Nancy „Nan” Goldin, artystce i antyopioidowej aktywistce, kreśląc jednocześnie obraz epoki, zmian społecznych i wolności nowojorskiej bohemy. Film kręci się wokół stworzonej przez Goldin grupy PAIN, walczącej z rodziną Sacklerów, producentami uzależniających leków przeciwbólowych. Prawdziwy smak obrazowi nadaje jednak queerowe środowisko i życiowe doświadczenie, które Goldin ukształtowało. Na przełomie lat 70. i 80., po przeprowadzce do Nowego Jorku, zaczęła portretować queerową społeczność czasu post-Stonewallowskiego w jej codziennym życiu, bez stylizowania i upiększania, co w tamtym czasie uważano za przeciwieństwo fotograficznego rzemiosła. W efekcie powstała słynna seria zdjęć „Ballada o seksualnej zależności” – intymny portret wolności seksualnej, artystycznej, życia na własnych zasadach i uważania za margines wszystkiego, co potocznie nazywane jest normą. Nan chciała, żeby na okładkach pism typu „Vogue” pojawiały się osoby transpłciowe, a media głównego nurtu oddawały zróżnicowanie społeczeństwa. Jednocześnie eksplorowała intensywnie własną biseksualność, w latach 80. przyglądając się także epidemii HIV i jej śmiercionośnego żniwa. Poitras łączy te wszystkie obszary: bagażu rodzinnego domu, pracy twórczej, życia wewnętrznego, przyjaźni i miłości, a finalnie walki z finansową potęgą rodziny Sacklerów, z niezwykłą zręcznością i finezją, które ustawiają jej dzieło wysoko ponad przeciętnym kinem dokumentalnym. (Agnieszka Pilacińska)   

 

Tekst z nr 103/5-6 2023.

Digitalizacja archiwum Replikidzięki wsparciu finansowemu Procter & Gamble.